Výstava Matter of sensitivity je společnou prezentací děl Lukáše Kalivody a Jakuba Jansy. Oba patří k mladým, již ale vyprofilovaným umělcům. Setkávají se zde dva autorské přístupy – Lukáš Kalivoda pracuje se sklem a rozvíjí malířské autorské techniky, Jakub Jansa se soustřeďuje na médium pohyblivého obrazu a práci s žánrem instalace. Tvorbu obou umělců můžeme označit jako experimentální, výrazově mnohovrstevnatou a zároveň divácky poutavou.
Pro tuto expozici si připravili reprezentativní vhled do své tvorby. Lukáš Kalivoda zde představuje sérii maleb zhotovených autorskou technikou – snímáním barevného filmu z hladiny vody. Postupuje tak, že na vnitřní stranu poměrně velkého válce připevní fólii. Válec poté naplní vodou a na její hladinu nalije barvy předtím rozmíchané v terpentýnu či různých ředidlech. Jejich směs vytvoří povrchový film. Poté vodu postupně odčerpává. Jak hladina klesá, pigmenty se zachycují na povrchu fólie. Vznikají tak jemné barevné přechody i charakteristické „řádkování“ obrazu. Díla označuje daty podle jejich vzniku. Součástí výstavy je i jeho instalace nazvaná Chvění hladiny. Jde o skleněný válec po okraj naplněný vodou. Vidíme, jak její hladina vibruje a drobně se čeří. Záchvěvy hladiny můžeme vnímat jako nenápadný a latentní obraz plující na hranici materiality i našeho vnímání.
Jakub Jansa dosti často pracuje s příběhem. Používá při tom postupy, které známe z médií a sociálních sítí. Jejich vizuální a informační strategie však narušuje a významově posouvá. Odkrývá v nich různé formy manipulace i hlouběji uložené „poeticko-metaforické“ motivy. Uvnitř aktuálních mediálních rozprav či navyklých forem vnímání tak objevuje (a ovšem někdy i konstruuje či podsouvá) struktury, jež v sobě mají až jisté mytopoetické prvky. Do tohoto souboru děl patří i jeho instalace Occult table. Jde o variaci objektu, který je součástí rozsáhlejší série instalací, performancí a videoprojekcí nazvané Club of Opportunities. Protože však odkazy ke kontextu tohoto rozsáhlého projektu nelze v rámci poměrně komorní společné výstavy rozvinout, setkáváme se zde s dílem, jež funguje jako fragment, odkaz k nepřítomnému celku. Celý objekt tak působí tajemněji a významově otevřeněji. Dalším dílem Jakuba Jansy je video nazvané Celery ASMR. Zde nás kromě zvláštní atmosféry zaujme detailní zvuková stopa – fenomén ASMR (autonomní senzorická meridiánová reakce) – posouvající auditivní zážitek na velmi intimní a tělesnou úroveň.
Součástí expozice je i video pojaté jako specifický vizuálně-rétorický komentář, v němž vystupuje kurátor výstavy. Žánrově se jedná o volně koncipovaný „videoesej“ spojující jednotlivé artefakty. Role videa je dvojí: má díla obou zúčastněných umělců významově provazovat a vysvětlovat, současně je však lehce komplikuje. Je to dáno tím, že kurátor tu vystupuje v podvojné úloze, jednak ze své „nezávislé“ pozice, jednak je součástí hry, a tím tedy i svou „nezávislou roli“ hraje.
Tato zdvojená esejistická čtení se snaží oba umělecké projekty diskursivním způsobem propojit. Ukázat výstavu jako celek, v němž oba umělci společně vytvářejí jisté „pohyblivé pásmo“, kam každý z nich ze své strany zasahuje. Přesah do pozice druhého můžeme chápat jako součást společného experimentu: propojení dvou uměleckých osobností, jež se doplňují i odlišují zároveň.
Kromě tohoto diskursivního spojení je to především detailní senzorická zkušenost, která oba umělecké projekty spojuje. Lukáš Kalivoda zkoumá materialitu vizuálních forem, pigmentů a emulzí, Jakub Jansa nás zahrnuje „auditivní materií“. Naznačují nám tím, že se máme plně ponořit do smyslového zkoumání a prožívání představených děl. Do všech vizuálních a auditivních vjemů, které nám přinášejí. Pečlivě je nahlížet a přitom se jimi nechat unášet…
Medailony autorů:
Jakub Jansa (1989) pracuje s videem, instalacemi a performancemi. V letech 2011–2016 studoval VŠUP v Praze v Ateliéru supermédií pod vedením Federica Díaze a Davida Kořínka. V období let 2017–2019 vedl jako hostující pedagog ateliér Temporary Arts na FAMU.
Jansovo umělecké uvažování je ovlivněno současnými vizuálními a mediálními strategiemi. Odkrývá v nich různé formy manipulace a informačních posunů. Zároveň s tím v nich objevuje i hlouběji uložené motivy a tendence. Jakési až dosud neobjevené mytopoetické dědictví. Jansa často pracuje s příběhem a jde mu o sdělení, protože se ale jeho práce s narativem odehrává na formálně komplikované diskursivně-poetické rovině, nesděluje nám své ideje přímo, ale v metaforách, náznacích, ironických posunech či ve specificky přesvícených expozicích, jež rozehrávají až absurdní stránky prezentované situace.
Výstavy (výběr)
Projekt Club of Opportunities: HeK, Basilej, Švýcarsko, 2019; Ten Years Night (Club of Opportunities Ep. 6), Fotopub Project Space, Lublaň, 2019; Pioneer Works, New York, USA, 2018; Anti-, The 9th Athens Biennale, Řecko, 2018; Britannica Bootcamp (Club of Opportunities Ep. 4), CEAAC, Štrasburk, Francie, 2018; My name is Red Herring (Club of Opportunities Ep. 3), Fotograf Gallery, Praha, 2018
Lukáš Kalivoda (1986) pracuje se sklem a rozvíjí malířské autorské techniky. V letech 2006–2012 studoval VŠUP v Praze v Ateliéru skla vedeném Vladimírem Kopeckým a poté Rony Pleslem.
Ve své tvorbě vychází z profesní zkušenosti skláře, protože je však autorem experimentálním, materiál a technologie s tímto oborem spjaté se pro něj stávají spíše zdroji další inspirace. V současnosti se soustřeďuje na technicky i technologicky inovativní techniku malby prostřednictvím snímání barevného filmu z hladiny vody. Tímto způsobem vznikají velkoformátové obrazy, v nichž se kontrolovaný laboratorně-dílenský proces propojuje s volností přirozeného vznikání.
Výstavy (výběr)
Malba vodou, MeetFactory, Praha, 2018; Tiskárna, Automatické mlýny, Pardubice, 2018; kolektivní: IGS – International Glass Symposium, Nový Bor, 2018
Kamil Nábělek (*1964) se zabývá moderním a současným uměním. Věnuje se především jeho teoretickým a metodologickým otázkám. Studoval dějiny umění, estetiku a filosofii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působil jako kurátor sbírky sochařství ve Sbírce moderního a současného umění v Národní galerii Praha, přednášel na katedře dějin umění a estetiky Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, nyní vyučuje na Fakultě umění a architektury Technické univerzity v Liberci.
Bibliografie (výběr)
Kamil Nábělek, ed., Václav Navrátil: Umění a metafyzika, Praha, Torst 2018.
Kamil Nábělek, Umělecké dílo jako exemplární paradigma a dialektický obraz. Analogie mezi koncepty Giorgia Agambena a Waltera Benjamina, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 24, 2018, s. 6–40.